Třetí etapa, Generační dotek hlavní myšlenka této etapy jsou Boží přikázání. Ty, se předávaly z generace na generaci. Ony jsou bezpečným orientačním morálním kodexem. „Od svého mládí se věnuj vzdělávání, až do šedin tak budeš nacházet moudrost.“ (Sir 6, 18) „Jdi po jejích stopách a ona se ti dá poznat, jakmile ji jednou pevně uchopíš, už ji nepouštěj.“ (Sir 6,27)

„Budeš-li rád poslouchat, mnohému se naučíš, nakloníš-li pozorně své ucho, staneš se moudrým.“ (Sir 6, 33) Boží přikázání, skutečně tvoří věrné přátelství, činí zdravé vztahy a pevnou hradbu rodinného krbu. „Vyhýbej se zdaleka svým nepřátelům a střež si své přátele.“ (Sir 6, 13)

DOBA TRVÁNÍ TŘETÍ ETAPY JE SEDMDESÁT LET 2023 - 2093

Tato etapa projektu má být povzbuzením, aby se vzácné dědictví rodiny i národa předávalo, „podávalo z ruky do ruky“. „Objevíš-li rozumného, přivstaň si a pospěš k němu a tvá noha ať vyšlape práh jeho dveří.“ (Sir 6, 36) Od pokolení do pokolení. „Ochotně naslouchej každému vyprávění o Božích věcech a nedej si ujít žádný moudrý výrok.“ (Sir 6, 35)1

O hledajících PAPEŽ FRANTIŠEK

„Uchovávat si neklid ženoucí k Bohu a k lidem. Augustin je „úspěšným“ mužem, má všechno, ale v jeho srdci zůstává neklid hledání hlubokého smyslu života, jeho srdce neusnulo, řekl bych, že nebylo anestezováno úspěchem, věcmi a mocí. Augustin se neuzavírá do sebe, nepolevuje a stále hledá pravdu, smysl života a tvář Boha.

Neklid hledání pravdy, hledání Boha stává se neklidem ještě většího poznání a vyjití ze sebe sama, aby jej dal poznat druhým. Je to neklid lásky. Nikdy „neprivatizovat“ lásku, ale být stále na cestě! Stále neklidný!

A to je postoj neklidu.

Můžeme se ptát: jsem neklidný kvůli Bohu, abych Jej hlásal a dával Jej poznat? Anebo se nechávám fascinovat onou světskou spiritualitou, která ponouká dělat všechno pro lásku k sobě?

Je to neklid lásky: hledat vždy a bez ustání dobro toho druhého, milovaného člověka, s onou intenzitou, která přivádí až k slzám.

Jak jsme na tom my s neklidem lásky? Nikoli abstraktně, nejenom slova, ale konkrétního bratra potkáváme, bratra, který je vedle nás. Necháváme se zneklidnit jeho nouzi, anebo zůstáváme uzavřeni v sobě, ve svých komunitách, které jsou nezřídka pro nás, „komunitami komfortu“?2


  1. ŠKERENČÁKOVÁ MONIKA JOLANA, Armáda Ducha Svatého, osobní, vojenské a ekumenické poustevnictví. Projekt- Zvěst: Královská cesta odpuštění, Praha 2013-2015, str. 60.
  2. Farnost sv. Tomáše. Praha 1. Září 2013, r. XVll. č. 187. Farnost s nadějí a radostí. „Kdo se nenechá přemoci pravdou, bude přemožen omylem“(Sv. Augustin) str. 6 – 7.